První čtení, to nic není

Ale je to obrovská dřina... aspoň já jsem měla ten pocit, že to bude to nejtěžší, co nás s Maxíkem čeká. Zkoušeli jsme ukazovat mu písmenka, zkoušeli jsme s ním každý den dělat jedno písmenko, zkoušeli jsme toho hodně...




Nic nezabíralo, Maxíkovi se písmenka pořád motala. Ač jsme se celý den věnovali jednomu písmenku - třeba L jako letadlo, druhý den byl schopný tvrdit, že je to V nebo R nebo Z, prostě jak mu to právě přišlo. A my tlačili a prudili a on se stahoval a nešlo to.


Až mě najednou cosi osvítilo a řekla jsem si, že když to nejde přes jednotlivá písmenka, třeba to půjde přes povolený "tahák"... a vytvořila jsem tahák - abecedu s obrázky.



A najednou, jako mávnutím kouzelného proutku si Maxík začal písmenka pamatovat a začal slova krásně skládat. Během jednoho týdne je schopný bez nápovědy (skoro bez ní, některá písmenka se přeci jen používají méně) přečíst spoustu jednoduchých slov. 

Začínali jsme skládáním slov z dřevěných písmen (Montessori pomůcka) a z pomocných "tahákových" písmen...

Tři dny nato si postavil hlavu a "taháková" písmena přestal používat a začal písmena číst ...



A jde mu to moc dobře. Začínám být mírný optimista a věřím, že do prázdnin číst bude.




Co se osvědčilo:
- dřevěná Montessori písmenka - Maxík z nich slovo nejdřív vyskládá podle předepsaného vzoru, a teprve pak je čte.
- "tahák" - udělala jsem kartičky ke každému písmenku, na kterých je písmenko a k tomu jednoduchý obrázek tím písmenkem začínající. Maxík si ze začátku tahákovou kartičku vždycky položil pod dřevěné písmenko, teď už většinou čte bez tahákových kartiček.
- snažím se mu psát smysluplné, lehce vtipné věty, aby ho zajímalo, co že to vlastně čte... vždycky trvám na tom, aby mi pak celou tu krátkou větu řekl a sám vlastními slovy vysvětlil, cože to znamená.


Co se neosvědčilo:
- zabývat se příliš grafickou podobou písmene - Maxík nebyl schopný udržet, o jaké písmeno jde... takže sice několikrát během dne vytvořil L, ale nebyl schopný říct, cože to vlastně tvoří, i když jsme mu to opakovali.


Na okraj
Sebík díky poslouchání toho, jak učíme Maxíka, chytá  ve svých čtyřech letech počáteční hlásky slov a dokáže podle nich určit, o jaké písmeno se jedná :)

Žádné komentáře:

Okomentovat